Rozbehnutý čitateľ alebo Čitateľ, ktorý plynule rozumie čítanému textu (Fluent Comprehending Reader)
Takéhoto čitateľa nájdeme na prvom či druhom stupni ZŠ. Môžeme ho nájsť rovnako v 4. A ako aj v 8. C. To, či deti vedia plynule dekódovať a teda čítať s plynulým porozumením je priamo naviazané na ich čitateľský vek (Čitateľský vek – pomôcka v tabuľke) a nezávisí od ich fyziologického veku. Na prvý pohľad je to čitateľ, ktorý očividne predbehol svojich spolužiakov a číta ako drak. To sú deti, ktoré v medzinárodných testovaniach PISA, PIRLS tvrdia, že sa určite necítia byť slabými čitateľmi.1) Takýchto detí je ale v slovenských triedach štatisticky najmenej.
Rozbehnutí čitatelia už čítajú hladko, teda s porozumením, počas ktorého mozog neustále rozširuje svoje zbierky znalostí a zaraďuje do už existujúcich kartoték. V tejto fáze sa pochopenie prehlbuje ešte viac. Keď dieťa rozumie slovám a viacerým ich významom, začína aktívne objavovať ďalšie a ďalšie úrovne textu: iróniu, autorský hlas či metafory. Každé z nich siaha hlboko za doslovný význam slova a robí čítanie stále náročnejším, no zároveň stále uspokojivejším, stále viac napĺňajúcim.
V tejto fáze sa však prvýkrát objavuje výrazné riziko čitateľského bloku. Ten môže spôsobiť také silné stotožnenie sa s postavou z obľúbenej knihy, že dieťa nedokáže nájsť chuť čítať niečo ďalšie. Preto je tu nesmierne dôležitá prítomnosť čítajúceho dospelého a ideálne aj čitateľskej komunity, ktorí ho budú povzbudzovať v hľadaní ďalšieho vhodného príbehu.
Ako by kniha mala vyzerať, aby ju chceli čítať vo voľnom čase?
Rozbehnutí čitatelia už skutočne nemajú problém s plno textovou stranou a tak im v podstate nestoja v ceste žiadne prekážky. Špeciálne slovenský trh, ktorý uprednostňuje práve plno textové knihy pre deti a mládež im vie ponúknuť veľmi veľa. Majú k dispozícii celé spektrum beletrie a náučnej literatúry a zväčša sa riadia už iba témami, ktoré považujú za zaujímavé. Rozbehnutí čitatelia s plynulým porozumením majú plné právo siahať po akomkoľvek žánri a teda majú takisto právo siahnuť po málo textovej obrazovej knihe či komikse. Zväčša v nich hľadajú múdre, silné a odvážne postavy. Staršie deti zasa vyhľadávajú príbehy, ktoré im pomôžu odpútať sa na chvíľu od skutočného života.
City v city Malamandra
Petra Lukovicsová, Bors Meluš Thomas Taylor
Vydavateľstvo E.J. Publishing Vydavateľstvo Albatros
Efekt domina Malé ženy
Serena Vilola Louisa May Alcot
Vydavateľstvo Tatran Vydavateľstvo Ikar
Odradení čitatelia (Reluctant Readers)
Mnohí z nich sami seba vnímajú ako málo skúsených čitateľov. PIRLS 2016 ukázal, že až 57% slovenských štvrtákov sa nepovažuje za skúsených čitateľov.
Toto je osobitný druh čitateľa na druhom stupni. Čítanie mu zväčša stále nejde veľmi dobre, zároveň teraz už ani neverí, že knihy dokážu zaujať.
Tieto deti zvykneme nazývať slabými čitateľmi, no v skutočnosti sú to málo skúsení čitatelia. Sú to nerozčítané deti. Pojmy ako málo skúsené či nerozčítané deti ich umiestňujú do stredu čitateľskej osi, nie na jej koniec. Ešte majú pred sebou cestu, ešte je kam sa posúvať. Učiť sa čítať z čítaniek im síce vo väčšine prinesie znalosť správneho a funkčného čítania, no oni potrebujú ísť ďalej. Potrebujú doputovať k čítaniu s plynulým porozumením, ktoré je mnohovýznamové, ponúka stimulujúce výzvy a je zároveň cestou ku stále hlbšiemu čítaniu. Tieto deti teda nie sú slabí čitatelia, iba im chýba tréning.
Medzi odradených čitateľov patria aj tie deti, pre ktoré čítanie nepredstavuje žiaden problém, no nevidia v ňom význam. Takýchto detí pribúda: prichádzajú z podnetného prostredia, vďaka čomu čerpajú z náskoku, ktorý im dal skorý kontakt s knihami, patria medzi veľmi šikovných a sústredených žiakov, no voľnočasové čítanie sa už ocitlo mimo ich záujmov. Nevedia vlastne ani prečo by ho mali pestovať. Zdá sa, že ide hlavne o deti na druhom stupni, ktoré by už mali byť čitateľsky vyspelé, no medzitým si stihli voči čítaniu vypestovať averziu.
Čo potrebuje odradený čitateľ?
Potrebuje každú štipku porozumenia a povzbudenia.
Pomedzi vyučovanie, ale aj u nás v knižniciach, potrebuje prístup ku autonómnemu, nesledovanému čítaniu, ktorým sa nikomu nezodpovedá, ktoré nikomu neprezentuje, ktoré si volí sám a ktorým neustále modeluje svoj obraz o sebe ako o čitateľovi či čitateľke.
Pomôžu iba dve veci:
1.) dospelý, ktorý je sám presvedčeným čitateľom a bude mu čitateľským vzorom a predstaví mu aj svet knižníc,
2.) skutočný knižný zážitok.
Ako by kniha mala vyzerať, aby ju chceli čítať vo voľnom čase?
Vzhľadom na to, že odradení čitatelia sú voči voľnočasovému čítaniu naladení dosť negatívne, najdôležitejšie bude vôbec ich zaujať, a teda poskytnúť im knižný zážitok - či už 3D knihou, ktorá sa otvorí do priestoru, knihou, v ktorej nie je ani jedno slovo alebo takou, ktorá sa číta od konca. Hľadáme knihy, ktoré v nich vyvolajú prekvapenie. Takáto môže byť kniha?
To znamená, že pre túto skupinu odradených čitateľov budeme hľadať netypickú kombináciu: tému, ktorá je zabalená atraktívne a zároveň je zdolateľná (predsa len je zvládnuteľnosť aj tu významná). A táto kombinácia nás odkazuje - tak ako u začínajúcich čitateľov - na menej textové prevedenie, granulovanie textu do odstavcov či menších blokov, citlivé sádzanie textu a podobne.
Na scénu prichádzajú všetky fantastické plno obrazové encyklopédie a náučné knihy. Ruka v ruke s týmito encyklopédiami prichádzajú zároveň obrazové knihy, ktoré nie sú na jedno prečítanie, a napriek tomu, že je v nich málo textu, vyžadujú si veľmi vnímavého čitateľa.
Cesta za hranice, Francesca Sanna, Vydavateľstvo Citadela
Ale mama je s nami
a nikdy sa nebojí.
Zavrieme oči
a konečne zaspíme.
Hrozby všade okolo nás
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1) PISA 2021. Dostupné na: https://pirls2021.org/results/international-benchmarks/percentages